Før-og-etter-bilder ved kosmetisk kirurgi

Før-og-etter-bilder ved kosmetisk kirurgi

Markedsføring av kosmetiske (kirurgiske) inngrep skal, ifølge forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep, ikke inneholde pre- og postoperative bilder (før-og-etter-operasjonen-bilder).

Med pre- og postoperative bilder menes bilder av personer som viser deres utseende før- og etter et kosmetiske inngrep, og på den måten viser resultatet av et kosmetisk inngrep. Forbudet innebærer at det for eksempel ikke kan brukes bilder som viser en person før og etter en fettsuging, bukplastikk, brystforstørrelse eller ansiktsløft.

Photoshop

Før-og-etter-bilder er lette å manipulere. I utlandet, der slike bilder aksepteres, ser man mange eksempler på bilder der lysforhold, bakgrunn, klær, kameravinkel og farger kan innvirke på inntrykket man får av å se på bildene. For eksempel kan pasienten være blek på før-bildet og brunere på etter-bildet, bruke fargeløse klær på før-bildet og fargerike klær på etter-bildet osv.

Før-og-etter-bilder under konsultasjon

Bestemmelsen er imidlertid ikke til hinder for at det benyttes slike bilder under konsultasjon mellom helsepersonellet og potensiell kunde/pasienten. I denne sammenhengen kan bilder som viser forventet operasjonsresultat være hensiktsmessig informasjon i henhold til helsepersonelloven § 10.

Her kan du lese hele forskriften om markedsføring av kosmetiske inngrep

 

Relaterte lenker